Anna Moner, Les
mans de la deixebla, Bromera, 2011.
Malgrat estar ambientada a la València de finals
del segle XVIII, la primera novel·la d’Anna Moner, premi Enric Valor de la Diputació d’Alacant del
2010, se’ns mostra com una poderosa recreació de l’imaginari barroc. La presència
constant del “vanitas”, del “memento mori”, la lluita i unió de contraris —vida
i mort, raó i deliri, sagrat i profà— , el gust per allò monstruós, per la deformitat,
poseeïdora d’una bellesa fascinant precisament per la seua raresa, el tema del
laberint... Són moltes les coses que ens parlen d’aquesta època. Una altra de
les fonts d’inspiració de “Les mans de la deixebla” prové de la tradició
romàntica, i més en concret de la novel·la gòtica, palesa ja des de la cita
inicial del Frankestein de Mary Shelley. Com el mític doctor que li dóna
títol, Brunel·la, la protagonista de l’obra que comentem, té la dèria prometeica,
o potser fora millor dir diabòlica, de dominar i manipular la naturalesa
humana. Per a aconseguir-ho, no dubtarà a posar els seus coneixements i
pràctiques científiques per damunt de qualsevol consideració ètica, tema, al
capdavall, de total actualitat. Les mans de la deixebla és també una història
d’amor romàntic, malaltissa, decadent, més enllà de la mort: la història de
l’amor entre Brunel·la i el seu mestre, Fabrizzio Scarpa, famós cirurgià que
arriba a València després d’una llarga vida dedicada a fer avançar, mitjançant
l’experimentació, les tècniques del seu ofici. El tercer vèrtex del delirant triangle
pasional que sustenta la novel·la és Zacaries, una altra criatura marginal, un
altre friki, com Brunel·la, com també ho és, a la seua manera, el mestre
Scarpa. Zacaries és un jove orfe, que ajuda Brunel·la en els seus bojos
experiments, i que no dubta a executar qualsevol ordre mentre el deixe
continuar al seu costat, somiant amb ella, desitjant-la d’amagat. I aquesta és
la trama. Una vegada més, una història d’amor i mort que explora les parts més
fosques de la condició humana. Totes les històries han estat ja contades, però els
bons narradors, com ho és Anna Moner, aconsegueixen que tornem a creure en elles, arrencant-nos
de l’avorriment quotidià. Un dels principals recursos per a aconseguir-ho és el
domini del llenguatge, que es revesteix també de les opulències i clarsobscurs
del barroc i el romanticisme: “haver percebut el reflex de la divinitat en una
bellesa tan terrena li atrapava l’ànima i l’extraviava en un deliri amorós que
el desposseïa de qualsevol domini sobre ell mateix, el record del cos despullat
el retornava una vegada i una altra a la realitat del desig lacerant alhora que
ficava el jusquiam blanc i la belladona dins dels cistellets de vímet”. Un
altre ingredient bàsic de l’alquímia de l’escriptora és l’acurat treball de documentació, que li
permet recrear de manera molt convincent tant el laboratori de Brunel·la, on es
duen a terme sofisticades i cruels operacions, com el jardí on ix a reposar,
escenari del seu amor delirant. Les descripcions es recreen en els més mínims
detalls també en les escenes eròtiques, recurrents i pertorbadores, com ho és,
en general, aquesta obra, reveladora d’un talent narratiu gens comú.
No hay comentarios:
Publicar un comentario