Paul Auster,
“Diari d’hivern”, Ed. 62, 2012.
Al llarg de la seua dilatada obra, Paul Auster ha donat mostres de ser un autor
a qui li agrada buscar inspiració en la
seua pròpia biografia. Hi ha diversos llibres, i no menors, que en donen testimoni.
Per començar, el que inicià la seua obra
narrativa, “La invenció de la solitud”(1982), on indaga en la figura de son
pare, tot intentant comprendre les raons que el convertiren en l’home absent,
l’home invisible que fou. Naturalment no trobarà cap resposta definitiva al seu
enigma, però pel camí esbravarà
l’angoixa tot relatant la colpidora història familiar i reflexionarà profundament
sobre el sentit de la paternitat i l’escriptura. Després vindrien moltes
ficcions, que el convertiren en un escriptor mundialment famós. Entremig
d’elles no deixà d’intercalar altres mostres d’escriptura autobiogràfica, establint
subtils jocs autoficcionals, com el que proposa en “A salto de mata”, en què
narra els anys d’aprenentatge com a escriptor, o en la “Trilogia de Nova York”,
on ell mateix es converteix en un dels personatges de la trama. Però haurem
d’esperar fins a “Diari d’hivern”, el seu darrer llibre, per trobar un text tan
declaradament memorialístics com el primer. Malgrat el títol, es presenta com una mena de memòries escrites
en el llindar de la vellesa, quan l’autor és a punt de complir els seixanta-quatre anys. Hi trobem relatades,
des de la talaia de l’experiència, les diferents etapes de la seua vida: la
infància enjogassada, la fulgurant i obsessiva irrupció del sexe, els desastres
sentimentals, les difícils relacions familiars, els estudis universitaris, el
viatge a París, l’inici de la carrera literària, el descobriment de l’amor amb
la també escriptora Siri Hustvedt... Tot narrat amb la honestedat que fa
aquesta mena de volums una cosa tan valuosa, en tant que ofereixen una imatge
de l’autor admirat molt més pròxima que la que trobem a la seua obra de ficció.
Però també en les memòries Auster dóna mostra de la seua singular mirada, que
en aquest cas es manifesta en el fil conductor triat per relatar la seua vida.
És a traves del seu cos i de l’espai que ha habitat que el novel·lista de
Brooklyn anirà desgranant les seues peripècies. Així, s’entretindrà a
contar-nos anècdotes com un accident infantil que li deixa una perdurable
cicatriu a la cara, una lesió jugant al beisbol que a punt estigué de costar-li
la vida o, en fi, com el seu cos acaba somatitzant les emocions que no ha sabut
expressar. El cas més cridaner en fou l’atac de pànic sofert arran de la mort
de la seua mare, a la qual no va saber plorar. Tenen també gran importància al
llibre les cases i les ciutats on ha viscut. Pel que fa a les primeres, Auster
es recrea en la descripció de les cambres de treball, els llocs on ha passat
tant de temps a soles, escrivint, imaginant altres vides. Respecte a les
ciutats, farà una vegada més un elogi de Nova York, i destacarà la importància
tan gran que ha tingut per a ell caminar pels seus carrers, i en general, pels
de totes les ciutat on ha viscut: “perquè així és com et veus sempre que
t’atures a pensar en qui ets: un home que camina, un home que s’ha passat la
vida caminant pels carrers de les ciutats”. Caminar el porta a les paraules, i
les paraules, a la vida.
[Información, 26 de juny de 2012]
No hay comentarios:
Publicar un comentario