Vicent
Salvador, “Figures i esbossos. Estudis sobre literatura valenciana
contemporània”, Institut
Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert, 2012.
L’Institut Alacantí de Cultura
Juan Gil-Albert acaba de publicar el darrer llibre de Vicent
Salvador, i
això constitueix, en sí mateix, una bona notícia, perquè en
fer-ho ha obert les portes a un autor de gran vàlua i amb una
trajectòria dilatada que podríem resumir amb el títol d’un dels
seus primers llibres, “La frontera literària”,
ja que li agrada moure’s en el territori d’intersecció entre els
estudis lingüístics i literaris. Títols com “Fuster
o l'estratègia del centaure”, “Per a una anàlisi del discurs”
o “Poesia,
ciutat oberta” així
ho acrediten. “Figures i esbossos”
és
un recull de procedència diversa que arreplega articles realitzats
al llarg dels darrers deu anys. El títol, tal i com l’autor
assenyala al pròleg, ens remet a alguns dels escriptors més
rellevants de la literatura valenciana contemporània: “esbossos de
figures, uns esbossos interessadament parcials, forçosament
provisionals, reivindicadament subjectius”. Parcialitat,
provisionalitat i subjectivitat que, unides a un estil suculent, ens
situa dintre del territori de l’assaig. O potser en la frontera
–per seguir amb el terme abans apuntat– entre l’assaig i
l’estudi literari. La part més important del llibre l’ocupen
algunes de les figures a les quals Vicent Salvador ha dedicat
anteriorment una major atenció crítica. Per damunt de tot, Joan
Fuster, de qui s’ocupa en set dels setze capítols del total, i en
segon terme Vicent Andrés Estellés, protagonista de tres capítols.
Entre els textos dedicats a l’assagista de Sueca, destacaríem els
dos estudis centrats en “Nosaltres els valencians”, tant en la
seua significació nacionalista com en el caràcter híbrid, entre la
monografia històrica i l’assaig. També resulta interessant la
ràpida panoràmica de l’herència fusteriana en els assagistes
actuals o l’espai dedicat a les traduccions d’Albert Camus o
Ignazio Silone, que demostren la connexió de Fuster amb el pensament
marxista heterodox. Les dificultats de recepció i d’actualització
de Fuster a partir de les seues traduccions a d’altres idiomes són
també objecte de reflexió. L’última entrada que es dedica a
Fuster se centra en l’anàlisi de l’extremada cura lèxica que
observem en els seus textos, gens estranya en un escriptor tan
conscient del seu ofici. Pel que fa a Vicent Andrés Estellés, podem
llegir-hi tres estudis sobre diferents aspectes de la seua vasta i
proteica obra. El primer esbossa la petjada de Neruda, especialment
al “Mural de País Valencià”; el segon incideix sobre el procés
d’escriptura d’un dels seus llibres capitals, “El gran foc dels
garbons”, i l’últim aborda la temàtica de la mort,
consubstancial al vitalisme estellesià. La resta de figures
analitzades en sengles capítols són Enric Valor, Carmelina Sánchez
Cutillas i Miquel García Grau. Completen el volum uns articles sobre
la didàctica de la literatura que aporten algunes consideracions
molt útils per als professionals de l’ensenyament. Resulta
especialment rellevant el que incideix en la devaluació de la
qualitat en les lectures de secundària –“lectures de plàstic”,
les anomena Vicent Salvador–, que en alguns casos han arribat a
expulsar els autors canònics. És una conseqüència més de la
pèrdua d’influència de la literatura en la societat actual.
Caldria afegir que els perjudicis d’aquesta banalització arriben
també als alumnes universitaris, als qual cada vegada els costa més
entendre els grans autors. Llibres com aquest ajuden a posar les
coses en el seu lloc i a escurçar les distàncies entre els clàssics
contemporanis i els seus lectors. Información, 30 de maig de 2013.
No hay comentarios:
Publicar un comentario