David
Vann, “Terra”, Empúries, 2013.
Sembla
evident que a David Vann l'atrauen els escenaris claustrofòbics així
com les condicions naturals extremes a l’hora d’emmarcar les
seues històries. Si a “Sukkwan Island” i “Caribou Island”
el drama esclatava a una illa d’Alaska, a “Terra”, la seua
darrera novel·la, serà l’abrusador sol californià el que
conduïrà els protagonistes aïllats en la mansió familiar vers el
seu tràgic final. Un altre tret compartit per les tres novel·les
que han convertit David Vann en un autor de culte és el minimalisme
en el plantejament argumental, reduït, en allò essencial, a dos
personatges. El pare i el fill en “Sukkwan Island”, el matrimoni
de “Caribou Island” i la mare i el fill de “Terra”. En
aquesta novel·la els fets ens són narrats a traves de la mirada de
Gallen, un jove problemàtic i immadur que viu una conflictiva
relació d’amor-odi amb una mare que li impedeix desenvolupar-se
com un individu autònom. Gallen afig al seu escàs sentit de la
realitat una considerable intoxicació de misticisme New Age. Això
el converteix en una mena de Quixot budista que, a força de lectures
excessives de “Joan Salvador Gavina”, “El profeta” o
“Shiddarta”, veu gegants de creixement espiritual on sols hi ha
vulgars molins de vent. En situar les angoixes adolescents en el
centre del seu relat, l'escriptor d'Alaska s'adscriu a una de les més
insignes tradicions de la literatura occidental, la de les anomenades
novel·les d’aprenentatge, que exploren les confusions i desficis
pròpies dels joves en la seua transició cap a la vida adulta, amb
la seua inevitable adquisició d'experiències vinculades al
coneixement del mal, la mort, el dolor i, és clar, l'amor. David
Vann es col·loca, però, en l'extrem més pessimista d'aquesta
tradició, perquè l’aprenentatge de les lliçons de la vida per
part de Gallen es veuran malaguanyades per la feixuga herència
familiar. Mitjançant la resta de personatges vinculats a la família
materna –l’àvia amb demència senil, la tia ressentida, la
perversa i seductora cosina–, se’ns revela una història sòrdida
de maltractaments, enganys i odis irreparables. El contrast entre el
deler espiritualista de Gallen, l’erotisme sàdic de la cosina i la
neurosi familiar resulta altament explosiu, i David Vann no ens
n'estalvia cap derivació per desagradable que resulte, tot exposant
els personatges a situacions límit sense cap concessió al
sentimentalisme. El resultat és moralment desolador, però
literàriament fascinant.. A la manera de Michael Haneke, Vann
il·lumina amb la llum freda de la seua escriptura els racons més
foscos de la condició humana. De les bondats del resultat final dóna
fe el consens unànime de lectors i crítics d'arreu del món. [Información, juny 2013]
No hay comentarios:
Publicar un comentario