Lliris Picó, “Moisés, estigues quiet”, Bullent, 2015.
Carles Cortés, “La clau que obria tots els panys”, Bromera, 2015.
L’atzar ha
fet que coincidisquen en les llibreries les obres de dos escriptors alacantins,
Lliris Picó i Carles Cortés. Es tracta de dues novel·les adscrites al calaix de
sastre de l’anomenada literatura juvenil. En el cas de la novel·la de Lliris
Picó “Moisés, estigues quiet”, ve avalat pel prestigiós premi Enric Valor de
narrativa juvenil. “Moisés, estigues quiet” conta la història d’un xiquet
hiperactiu –bé, amb TDAH: Trastorn de Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat, tal i
com se’ns precisa a la novel·la–. A partir del relat del mateix Moisés,
coneixem com és la seua particular manera d’estar en el món, els problemes que
li ocasiona i la forma tan positiva i simpàtica que té d’afrontar-los. La seua
veu, d’una versemblança i naturalitat extraordinàries, és sens dubte una de les grans troballes de
l’obra, i genera l’adhesió lectora des
del primer moment. Entre els centres d’atenció del nen estan, naturalment, la
família i les xiques. Perquè Moisés ja està en una edat que comença a
interessar-se per les coses de l’amor: “Quan anàvem a cinqué de primària, la
Joana em va preguntar en una carta si volia ser el seu nuvi i jo li vaig dir que
sí (encara que a mi qui més m’agradava era la Clàudia) i em pense que des
d’aquell moment les pessigolles a la pell i a l’estómac han anat augmentant,
sobretot en els darrers mesos”. Pel que fa a la família, la mare adoptiva
–perquè Moisés és un nen adoptat–, darrere de la qual s’endevina la
personalitat de l’escriptora, juga un paper important, així com els seus
germans. Malgrat l’orientació juvenil de text, “Moisés, estigues quiet” pot ser
gaudit per qualsevol lector, i especialment per aquells interessats en valors com la tolerància i el
respecte a la diferencia.
Pel que
fa a “La clau que obria tots els panys”, de Carles Cortés, representa un gir
inesperat dins de la seua trajectòria com a novel·lista, que fins ara s’havia
centrat en la indagació de la femineïtat. Es tracta d’un relat inserit
clarament dins del gènere fantàstic. Carles Cortés hi crea un espai imaginari,
l’illa d’Incastruç, on regeixen unes normes –la Norma– molt particulars. Per
exemple, no està permés consumir vi emmelat abans dels vint anys, no està
permés festejar amb una persona de l’altre sexe o viatjar fora de l’illa fins
als trenta, etc. Toni, el jove protagonista, desafiarà aquestes normes i viurà
una sèrie d’aventures que transformaran per sempre més la seua vida. En el
viatge que decideix emprendre comptarà amb l’ajut d’un amulet màgic, que
l’ajudarà a trobar el seu camí. “La clau que obria tots els panys” és, doncs,
una novel·la d’iniciació que, a la manera de les rondalles meravelloses,
implica la superació d’una sèrie de proves que duen aparellades un procés de
maduració psicològica, dins del qual ocupa un lloc fonamental el rebuig dels
sentiments tòxics –por, enveja, odi, gelosia, ràbia– i l’adhesió als sentiments
positius –l’amor, la sinceritat, l’honestedat. Tot i comptar amb una llarga
tradició de literatura popular al darrere que el forneix de motius argumentals
i personatges, la construcció d’un món imaginari requereix d’un important
treball literari que Carles Cortés resol de manera efectiva. En posarem un exemple,
centrat en el moment en què el protagonista es troba a l’interior d’una cova
plena de portes, i entre elles ha de trobar la que l’ha de treure d’aquell
atzucac: “Va observar minuciosament les portes. N’hi havia més d’un centenar.
La seua veu ressonava en la caverna. La desolació del jove era completa. Estava
sol i no el podia ajudar ningú”. El llibre compta amb el complement gràfic d’un
mapa d’aquesta illa encantada, així com d’una sèrie d’il·lustracions que
col·laboren a visualitzar els seus curiosos escenaris i habitants. (Información, 28 de maig de 2015)
No hay comentarios:
Publicar un comentario