Albert Sánchez Piñol, “Victus. Barcelona 1714”, La Campana, 2012.
La darrera novel·la d’Albert
Sánchez Piñol –la primera escrita en castellà– ha arribat amb el do de l’oportunitat. El seu
monumental relat de la Guerra de Successió, culminat amb el setge de Barcelona
i la devastadora entrada a la ciutat de les tropes borbòniques l’11 de setembre
de 1714, ha
coincidit amb la multitudinària diada i les recents eleccions catalanes en clau
soberanista. Potser això n’haja afavorit les vendes, però en qualsevol cas estem
davant d’una magnífica novel·la, que en vora sis-centes pàgines dóna compte de
la llarga guerra que enfrontà mitja Europa i acabà per entronitzar a Felip V
com a rei d’Espanya, amb la conseqüent pèrdua de les llibertats i les lleis de
Catalunya i de la resta de territoris de l’antiga corona d’Aragó. A causa de la
seua significació nacional, la Guerra de Successió ha estat objecte de moltes
novel·les històriques. Autors importants com Alfred Bosch a 1714 o Jordi Mata a Un
cadàver exquisit l’han tractada en els darrers anys, i enguany mateix Jaume
Clotet i David de Montserrat hi han tornat amb l’exitosa “Lliures o morts”. Victus és, doncs, l’última
baula –la penúltima, hauríem de dir– d’una llarga tradició de novel·les
històriques inspirades en els tràgics fets del 1714. I la seua és una visió,
tal i com el seu autor indica, feta des de davall, des del poble català, que en
fou el veritable protagonista. Una visió que deixa molt mal parades tant les
classes dirigents catalanes, que pecaren d’una gran ineptitud, com les potències
internacionals que abandonaren Catalunya a la seua sort o el despietat exèrcit
borbònic i la seua política de terra cremada. La història està contada per
Martí Zuviria, ajudant general del General de Villaroel. Són les seues
memòries, dictades al final de la seua vida a Viena, les que donen forma a la
novel·la. Sánchez Piñol segueix el recurs, tan freqüent entre les novel·les
històriques, de situar el seu personatge en els escenaris més importants dels
esdeveniments històrics. El treball de documentació, d’altra banda, ha estat
molt important, i la novel·la, per fantasiosa que semble de vegades, respecta
la veritat dels fets externs. La gran novetat de l’aproximació de Sánchez Piñol
a la Guerra de Successió és el tractament en clau humorística de molts moments
del relat. Hi col·labora de manera decisiva el caràcter irreverent i vital del narrador protagonista, Martí Zuviria, que
reparteix llenya crítica a tort i a dret. De fet, en molts moments, la història
pren un divertit aire de novel·la picaresca, amb “el bueno de Zuvi” fent la viu
viu entre els desastres de la guerra. Acaba per resultar un personatge
entranyable, que segons ha anunciat l’autor, tindrà més recorregut en la
pròxima novel·la. També resulta determinant en l’amenitat del conjunt el seu to
aventurer, que li imprimeix, com a la resta de novel·les de l’autor, un ritme
trepidant. En aquest sentit, resulta curiosa la tirada d’Albert Sánchez Piñol
vers el tema dels setges. Ja en el seu primer gran èxit, la multitraduïda La
pell freda, l’assalt dels “granotots” jugava un paper central, i en
Pandora al Congo, la segona novel·la, hi reincidia amb l’atac de les criatures
sorgides de l’interior de la terra. Les tècniques i vicissituds de la
poliorcètica –l’art de fortificar i expugnar ciutats– apreses per Martí Zuviria
ocupen de nou un paper central en la seua ficció. Amb aquesta novel·la Albert
Sánchez Pinyol aconsegueix la seua obra més ambiciosa. Amb les traduccions que
ja estan en curs i les que de segur arribaran, contribuirà a popularitzar en el
món el drama històric del poble català.
No hay comentarios:
Publicar un comentario