Jovi
Lozano-Seser, “Últimes existències”, Bromera, 2012.
Vivim temps difícils, i la literatura no en resta aliena. La crisi que
tenalla l’economia mundial ha ocasionat
multitud de víctimes directes o col·laterals arreu del món, des dels nuclis
financers de les metròpolis fins a l’extraradi dels més amagats racons del món.
En l’economia globalitzada, ningú no escapa als
seus devastadors efectes. I és de tot açò que ens parla el darrer llibre
de contes de Jovi Lozano-Seser. El jove autor ondarenc, especialitzat en la
narrativa breu, fa ús del procediment de les històries encadenades per a
dibuixar els efectes de la crisi arreu del món, amb una voluntat cosmopolita que
recorda la mampresa no fa massa per Xavi Sarrià a “Històries del paradís”. Un
dels principals problemes que presenten els llibres de contes, el de la unitat
del conjunt, restà doncs ben resolt amb aquest fil conductor. Una altra qüestió
conflictiva en aquest tipus de llibres, com és la del manteniment del to
general, presenta més oscil·lacions. El llibre s’obre amb “Assaig d’aniversari
a l’entrada de Madoff Securities”, una brillant ficcionalització de la
monumental fallida de l’imperi de Bernard Madoff , que, com és ben sabut, fou
l’aperitiu del crack financer posterior.
A partir d’aquesta pedra llançada a l’estany de l’economia mundial, les ones
expansives van estenent-se arreu del món en la resta dels relats, i afecten, en
els tres següents, a un inversor japonés,
un pescador grec i un executiu alemany. Finalment, els efectes de la
crisi arriben també a Espanya, amb el relat “Els tres porquets”, un enginyosa
paròdia de la popular rondalla, protagonitzada ara per tres immigrants vinguts
de Colòmbia al caliu del boom immobiliari espanyol. Els dos relats següents se
centren ja en la realitat valenciana, i més en concret, en l’anomenada
“generació perduda”: la dels joves condemnats a l’atur o a l’emigració. En un d’ells, “Retrat de generació perduda
amb supermercat al fons”, dos universitaris que treballen com reposadors en un
supermercat parlen de la seua problemàtica situació laboral i el negre futur
que els espera. És potser el relat menys elaborat narrativament, i on la
voluntat de denúncia s’expressa de manera més crua. També resulta evident
aquesta explicitació del missatge crític en “Intent de literatura rosa al país
de la novel·la negra”, on assistim a un significatiu diàleg entre una valenciana i un italià emigrats a Suècia que
deixa caure perles com aquesta: “La política ja no existeix. És tot com un
simulacre de democràcia. Els mercats condueixen en Rolls-Royce mentre els
polítics beuen xampany darrere els vidres blindats abans o després d’anar-se’n
de putes”. Clou el llibre un relat sobre l’ascensió i caiguda d’una noia
calabresa que acaba soterrant els seus somnis de celebritat a Villa Certosa.
Jovi Lozano posseeix una prosa àgil, detallista i imaginativa, i aconsegueix,
en línies generals, un equilibri efectiu en el sempre difícil maridatge entre
literatura i compromís social. Esperarem doncs amb interés les seues noves
creacions. (Información, 31 de gener de 2012).
No hay comentarios:
Publicar un comentario