La narrativa de Xavier Aliaga
s’ha caracterizat, des dels seus inicis, per la voluntat de reflectir la realitat
actual. Si en les dues primeres novel·les –“Si no ho dic rebente” (2005) i “Els
neons de Sodoma” (2008)– l’autor optava pel registre satíric, en “Vides
desafinades” es decanta per un
tractament dramàtic. Un clar indici d’aquest gir és la importància que
adquireix al llarg de “Vides desafinades” el tema de la violència de gènere, que a la fi
resultarà determinant en el desenvolupament de la trama. El tractament dels
personatges també ha experimentat un canvi substancial, en tant que hem passat
de la caricatura a l’aprofundiment psicològic. De fet, un dels punts més forts
de “Vides desafinades” el constitueix l’estructuració en una sèrie de monòlegs
que vehiculen el punt de vista dels seus desorientats protagonistes. Aliaga té
una indubtable habilitat per a fer versemblant el flux de les seues
consciències, amb un llenguatge ràpid, natural, que no defuig, quan cal, el
col·loquialisme. La facilitat per a construir les veus narratives fa que els
personatges ens resulten molt pròxims, i que quan els abandona al final de
cadascuna de les tres parts en què es divideix l’obra, ens acomiadem d’ells amb
recança. Reïx, a més, a dotar els diàlegs i l’acció d’un ritme ràpid, trepidant
de vegades, molt d’acord amb els paràmetres de lectura actuals. Aquesta opció
d’escriptura, unida a la representativitat generacional i a la importància de
la música rock, pot afavorir sens dubte la seua popularitat entre un públic
lector jove, cosa gens menystenible en un mercat com el valencià, amb uns
índexs de lectura tan esquifits. Les parelles protagonistes tenen en comú el
fet de trobar-se instal·lats en la trentena, quan la inconsciència de la joventut
comença a trontollar i arribà l’hora de prendre les decisions que han de
conduir cap a allò que convenim a anomenar la maduresa. La disparitat de
criteris i de ritmes vitals ocasiona, inevitablement, un seguit de conflictes
en els personatges i hi ha, a més, la
crisi econòmica, que condiciona negativament la seua vida. Això resulta especialment
clar en el cas de Vicki i Marta, que lluiten per tirar endavant una
discogràfica independent amb el llançament d’un nou i prometedor grup. O en el
de Francesc i Gerard, que treballen per una empresa informàtica amenaçada de
tancament. Al voltant d’aquests quatre personatges, de les seues anades i
vingudes sentimentals i la seua problemàtica existència, s’arma aquest llegidor
relat, que potser hauria resultat més redó si hagués sabut esquivar, cap a la
part final, una certa tirada melodramàtica. [Información, 29-11-2012]
viernes, 11 de enero de 2013
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario