Vicent Andrés Estellés,
“Animal de records. Memòries”, Bromera, 2013.
“Animal de
records, lent i trist animal, / ja no vius, sols recordes. Ja no
vius, sols recordes/ haver viscut alguna volta en alguna banda”.
Aquests cèlebres versos del Llibre de meravelles donen títol
a la compilació que l’editorial Bromera ha tingut l’encert de
publicar dels tres volums de caire memorialístic de Vicent Andrés
Estellés: “Tractat de les maduixes” (1985), “La
parra boja” (1987) i “Quaderns
de Bonaire” (1985). El resultat final és
heterogeni, ja que els dos primers llibres estan escrits en forma de
diari, i el tercer és un recull de tres textos autobiogràfics de
procedència diversa. El conjunt, siga com siga, resulta d'un enorme
interés per als lectors del gran poeta de Burjassot, en tant que ens
submergeix de ple en l'univers personal immortalitzat pels seus
versos. En “Tractat de les maduixes” i “La
parra boja” trobem a un Estellés acabat de jubilar
prematurament de la seua feina en Las Provincias, que mira
d'entretindre l'oci i el desfici amb l'escriptura d'un diari en què
alterna les anotacions sobre la realitat immediata amb les evocacions
del passat. Tal i com l’autor observa a l'inici del primer llibre,
es tracta “d’una sèrie capriciosa, vària, de les meues
memòries, les meues amistats, açò i allò, tot barrejat d’una
manera que voldria ser amena”. I això és ben bé el que fa
Estellés, donar compte, del que ha estat la seua vida, de les
engrunes que n'han restat en la memòria, si més no. Els anys
infantils ocupen la major part dels seus records, així com la
història de la seua família. Amb un estil directe i viu, l'autor se
sincera amb nosaltres, i no té problemes per a consignar, amb certa
complaença, els seus orígens humils, l'afecció al vi dels avis
paterns o la mort violenta de l'avi matern. Juntament amb les
anècdotes familiars i els records de la infància, els viatges hi
ocupen el lloc més important. Viatges a Londres, on ho passà ben
malament pels seus problemes circulatoris, a Cannes, on acudí per
cobrir el festival de cinema, a Viena, on recorda els pits d'una
prostituta, “uns pits ubèrrims com l'horta de València”. També
algunes lectures hi seran ara i adés comentades, amb curioses
predileccions, com Shakespeare i el seu “món de pedra i ferro”,
Ruben Dario o Giorgio Bassani. Tractant-se s'Estellés, els records
havien de contindre també algun episodi eròtic, i cert que n'hi ha
alguns de memorables. La desimboltura i la gràcia amb què els
expresa està a l'altura dels seus millors poemes eròtics. Un altre
plat fort dels diaris és la seua relació amb diferents homenots de
la cultura catalana, com Salvador Espriu, Maria del Mar Bonet, Ovidi
Montllor o Joan Fuster. Pel que fa a les anotacions sobre el
present, sovintegen els comentaris més o menys banals sobre el temps
i les queixes sobre la seua precària salut, amb constants
referències a les recents operacions i al fred que pateix. Els
nombrosos recitals poètics en què participà en els anys de la
transició, quan s'erigí en la veu poètica més potent del
valencianisme polític, hi són també presents. Pel que fa als
escrits de “Quadern de Bonaire”, tenen un cert caire d'apunts de
viatge. El primer, centrat en Mallorca, i el segon en l'Albufera de
València. El text que clou el volum és una nova evocació del seus
viatges per Europa: “Recorde amb un profund agraïment, amb un
enyor salvatge, la meua cambra lluminosa, modesta, extremament
senzilla i agradable, en cert antic hotel de Cannes”. Animal de
records, lent i trist animal... (Información, agost 2013).
No hay comentarios:
Publicar un comentario