Manel Alonso, “Els somriures de la pena”, Onada Edicions,
2011, 159 pàg., 16 €.
Llibre a llibre, Manel Alonso ha anat
bastint el mite de Pouet. De la mateixa manera que Enric Valor amb la seua Cassana
o Jesús Moncada amb Mequinensa, per citar dos noms que li són afins, Alonso s’ha basat en el seu poble natal
(Puçol, en l’Horta Nord) per a crear un espai literari on convocar els personatges, reals i
imaginaris, que poblen les seues
narracions. “Els somriures de la pena” és, fins ara, la darrera incursió en aquest territori íntim. Es tracta d’un llibre de relats que
integra materials de diversa procedència, encabits en les tres parts que el
configuren. La primera part conté els
relats més imaginatius del conjunt. Consta de vuit contes que giren al voltant
de la temàtica de la mort. La majoria d’ells adopta la forma d’un monòleg,
mitjançant el qual els protagonistes ens narren la seua experiència amb la Dama
Negra. En dos casos (El constructor i El compte) la mort adopta forma humana, i
a la manera de les al·legories de la literatura sapiencial va en busca de les
seues desvalgudes criatures. En la resta de relats el tractament és més
realista, tot i que destí sempre hi té l’última paraula. La segona part del
llibre dóna pas al registre autobiogràfic, i aleshores els contes adquireixen
una tonalitat més pròxima, més personal, on la malenconia pel temps perdut es
contrapesa amb un remarcable sentit de l’humor. L’autor evoca diversos moments
de la seua infantesa i joventut, i la figura dels seus pares hi apareix sovint,
protagonitzant diverses anècdotes. En Els gats viuen dels descuidats, per
exemple, el seu progenitor arriba borratxo a casa i ha de patir les maldats del
gat de la casa. D’altres animals domèstics desfilaran per la memòria del
narrador, com ara la Lloba ,
l’estimat gos, i fins i tot una enfadosa cabra.
Junt amb la família i d’altres animals, el catalitzador predilecte dels
records serà l’escola, immersa en les darreres
alenades de la Dictadura. Un bon exemple n’és la narració titulada La llarga
ombra del feixisme, on el xiquet protagonista pren consciència que “l’Espanya una, grande y libre era com un
vent que entrava per les portes i finestres de les cases i es diluïa en
l’aigua, tot filtrant-se en el menjar, i en alimentar-nos ens posava la por en
el cos”. En d’altres contes, com en El tambor, la nostàlgia es fa més punyent,
i el narrador se sent exiliat en un present on ja no troba el ritme idealitzat
de la infància. L’últim relat d’aquesta segona part, El trànsfuga, conta el
naixement de la vocació d’escriptor, mentre treballava com a collidor de
taronges, i serveix de transició a la tercera part del llibre, inspirada en
l’experiència de Manel Alonso com a editor. Hi desfilaran tota una sèrie de
personatges més o menys reconeixibles que dibuixen un panorama pintoresc i
divertit, pròxim al dibuixat per M.J.
Arinyó a “L’atzucac del perdedor”. Els contes finals reprenen els temes de la
primera part: contalles mortuòries, l’amor als animals (amb el sorprenent
monòleg de la gata Perla) i el lament per la pèrdua dels éssers estimats,
concentrat en l’angoixada pregunta que dóna títol a l’últim relat: Què passa
amb els nostres records?
No hay comentarios:
Publicar un comentario