Joan Garí, “El
balneari”, 3 i 4, 2013.
Hi ha novel·les que ens desafien amb la seua imponent perfecció. Es
tracta d’obres d’altres temps, quan encara es confiava en la capacitat de la
raó per a comprendre el món, i la
tradició humanista encara no s’havia esmicolat sota els nostres peus. “La
muntanya màgica”, de Thomas Mann, per exemple. En les seus pàgines se’ns conta
la història de Hans Castorp, jove hamburgués que puja a un sanatori situat a les
muntanyes de Suïssa per a visitar un cosí seu que s’hi troba internat. Durant els
anys que finalment hi resta coneixerà, i nosaltres amb ell, les seduccions i perills de la malaltia, l’art,
la religió, l’amor i la mort, tot un aprenentatge de la vida. Molts anys
després, potser un segle, Joan Gomis, protagonista i narrador de la darrera
novel·la de Joan Garí, puja des de la plana de Castelló fins Llacunes, un poble de muntanya on hi ha un balneari. Hi acudeix per a
recuperar-se d’una traumàtica separació, que l’ha deixat amb “un aureolat
sentiment de culpa i també una persistent sensació de fracàs”. Joan Gomis vol
ser escriptor, però no un escriptor qualsevol: encara que malviu com a negre
d’una editorial, el seu model és Thomas Mann, i “La muntanya màgica” la seua
Bíblia. A partir d’ací, els paral·lelismes entre les peripècies vitals de Joan
Gomis i els de Hans Castorp i el seu creador es multipliquen. Un dels nexes
d’unió més importants entre les obres de Mann i Garí el constituiran els
diàlegs sobre tema religiós, que en el cas
de “La muntanya màgica” eren mantesos pel jesuïta Naphta i l’humanista
Settembrini, que en “El balneari” tenen com a rèplica els del descregut Joan
Gomis i Sòcrates Miró, un capellà progressista amb qui Gomis establirà una
intensa amistat. A través d’aquest atípic capellà, i del conflicte que l’oposa
al bisbe de la diòcesi, s’executa una crítica del gir conservador de la cúria
comandada pel Papa Joan Pau II, i es reivindica un model d’església més pròxima
al poble i oberta als nous temps. Joan Gomis, a més, manté una particular relació
amb el fet religiós, fruit d’una experiència psicòtica ja superada: “la religió
era alguna mena de malaltia, un deliri superb i imprescindible”, dirà. A aquestes altures ja haurà restat clar que
“El balneari” és també, com el seu excels model, una novel·la d’idees, trufada
de referències culturals i divagacions filosòfiques.
Per les seues pàgines circulen, a més de les cites de Thomas Mann, les de
Cioran, Nietzsche, Kant, Gide i una llarga colla més, integrades amb major o
menor naturalitat. Garí ha demostrat amb escreix la seua bona mà per a
l’assaig, i és precisament en les reflexions de l’aprenent d’escriptor i en les
seues converses amb el capellà rebel on trobem un dels punts forts de la
novel·la. Junt amb el tema religiós, hi ha dos motius més que vertebren la
història: les relacions paternofilials i l’amor. Pel que fa a les primeres, el
conflicte de Joan Gomis amb son pare plana sobre tota la seua biografia, i es projecta en el de Thomas Mann amb els seus
fills i en la pel·lícula “A l’est de l’Edèn”. Pel que fa al tema de l’amor, Garí
hi reflexiona sobre el seu misteri i la seua fatal dificultat, tot
recorrent al motiu del doble, que ja l’havia seduït en un dels
seus primers llibres, “Un cristall habitat”. Després de llegir “El balneari”, vénen
ganes de rellegir “La muntanya màgica”. Només per això, la darrera novel·la de
Joan Garí ja paga la pena.
[ Información, 28-11-2013]
No hay comentarios:
Publicar un comentario