Lluís-Anton
Baulenas, “Quan arribi el pirata i se m’emporti”, RBA – La Magrana, 2013,
Miquel-Deogràcies Gambús neix marcat per un destí terriblement singular:
és un ogre. El seu naixement, un xafogós dia d’agost de 1909, ocasionarà la
mort de la seua mare, i aquesta pèrdua el perseguirà tota la vida. Les seues enormes
dimensions van acompanyades d’un caràcter igualment desmesurat, sense
escrúpols, i no dubtarà a matar qui s’interpose en el seu camí. Amb els anys,
després de moltes vicissituds, l’ogre esdevindrà un home poderós, i presidirà
una companyia multinacional, Prospective Busines. Jesús Carducci, l’altre
protagonista de la darrera novel·la de Lluís-Anton Baulenas, posseeix una biografia molt més rutinària. Viu
a Barcelona, al barri del Raval, on treballa també en un gabinet d’atenció
sanitària. Estem ja en l’any 2006. Carducci ho està passant malament. Ha
trencat no fa massa amb una relació sentimental i el seu germà petit ha mort
recentment. La seua vida transcorre sense massa al·licients, fins que es creua
amb l’ogre. Quina relació pot haver entre aquests dos personatges tan dispars,
de quina manera es pot bastir una novel·la extensa amb les seues vides, sense
que en decaiga l’interés? La resposta sols la pot donar la lectura del llibre,
amb el qual Baulenas compleix vint-i-cinc anys d’exitosa dedicació exclusiva a
la creació literària. L’argument, diguem-ho ja, resulta força original, i
metabolitza dintre dels seus budells ingredients fantasiosos, realistes,
reflexius i d’intriga amb admirable naturalitat, així com alguns girs argumentals remarcables. De la mà
de l’extremada vida de Miquel-Deogràcies Gambús recorrem la història del segle
XX: la dictadura de Primo de Rivera, La II República, La Guerra Civil, la
postguerra, i l’arribada de la democràcia, amb el seu corol·lari de llibertat i
especulació. En totes les èpoques aquest
amoral personatge farà la seua, sense importar-li qui mana. Tal i com s’esdevé
en d’altres novel·les de l’autor, la crítica social s’hi fa notar. La presència
de les idees de l’economista nord-americà Murray Rothbard, teòric de
l’anarcocapitalisme emfasitza l’aspecte ideològic de la novel·la. De fet, el
seus pensaments seduiran els dos personatges protagonistes, i serviran de
pretext argumental per a trenar les seues vides. Un altre element important del
relat és la seua ambientació en el Raval. La instrumentalització política de la
seua transformació urbanística, la multiculturalitat i la barreja de misèria i
modernitat que alberguen els seus carrers ha fet que aquest barri siga l’espai
triat per nombrosos creadors en el darrers anys. Sense anar més lluny, “El
desertor en el camp de batalla”, la darrera novel·la de Julià de Jódar, també
s’hi ambienta. Baulenas coneix perfectament el barri, i sap donar-li vida a les
pàgines del llibre, tot defugint el tòpic i copsant-ne la complexitat. Per
damunt o per davall de la peripècia argumental, la novel·la amaga un significat
simbòlic que li confereix espessor. Tant l’ogre com Carducci amaguen una mena
de tresors que canvia el signe de les seues vides, i mobilitza tota la
trama. En el cas del primer es tracta de quelcom fabulós, d’incalculable valor,
que l’acompanya de manera decisiva des de la seua infància, i en constitueix la
seua força i alhora el seu punt dèbil, en tant que l’humanitza. En el cas del
segon, és una cosa molt més vulgar: la figureta d’un pirata, que esdevé
testimoni i còmplice de la perillosa aventura en què es converteix la seua vida. [Información, gener 2013]
No hay comentarios:
Publicar un comentario