Vicent
Borràs, Primavera encesa, Bromera, 2014.
El
quinze de febrer de 2012 la policia carregava
sense contemplacions contra la
manifestació dels alumnes de l’institut Joan Lluís Vives de València. Protestaven
contra els retalls en educació de la Generalitat. Estàvem en el moment àlgid de
la crisi econòmica que encara atenalla l’estat espanyol, i els serveis públics
eren –són– com sempre, els primers
sacrificats. Els xavals no feien altra
cosa que unir-se a les protestes que
professors i pares havien dut a
terme en els darrers mesos. L’endemà una nova manifestació era reprimida de
manera encara més brutal, amb deu detinguts. Les imatges de la violència
policial donaren la volta al món, i suscitaren la solidaritat dels estudiants i
professors de la resta de l’estat. Tots aquests fets, i els que s’esdevingueren
els dies següents, passaren a la història amb el nom de “primavera valenciana”, a imitació de la
revolta democràtica que sacsejà alguns països àrabs a finals de 2010 i
principis de 2011. La darrera novel·la de Vicent Borràs dóna compte d’aquests
esdeveniments, i ho fa a través d’una sèrie de personatges que representen
diversos actors socials. En primer terme Àngel i Nada, estudiants que es
coneixen en una de les esmentades manifestacions. Entre ells naix una història
d’amor, que singularitza l’esclat vital, la il·lusió col·lectiva per canviar l’estat de coses que es va viure
aquells dies: “Adam i Nada. L’habitació era el paradís. Un paradís de llum d’un
dia de primavera avançada en la ciutat del foc i el crit”. No és la primera
vegada que Vicent Borràs escomet amb èxit el relat d’una història d’amor
adolescent. Ja en “Lennon i Anna”, una de les seues obres més reeixides, ho va
resoldre amb èxit. I tal i com també s’esdevé en aquesta obra, a “Primavera
encesa” les relacions entre pares i fills esdevenen problemàtiques,
especialment en el cas d’Adam i el seu progenitor. Especialment interessant resulta el personatge
d’Albert, pare de Nada, un cantautor
veterà que regenta un bar de música en directe on junt amb el seu amic i soci Jean-Marc
deixa anar les seues cançons. En les seues
reflexions Albert observa la
continuïtat de la lluita dels anys de la transició en la dels joves de la
primavera valenciana: “ quan fugien dels grisos, quan inundaven els carrers de
pamflets, quan feien esclatar un còctel fet de masclets a dins d’una cabina
telefònica, quan omplien les parets de pintades, quan la vida no era una
tómbola sinó una ruleta russa, potser quan tot allò, era quan es podia dir, “si
no et donen, pren”. Perquè no donaven, calia prendre. Ara no era exactament això. Ara els estaven
llevant, dia a dia, el que abans, amb les corregudes, les pintades i els
pamflets, els havien pres”. Una altra subtrama se centra en uns professors
d’institut, ambient que Vicent Borràs coneix bé per la seua dedicació professional
i que ha tractat ja en d’altres ocasions, com en la novel·la “Notes finals”. De tot el que anem dient ja s’haurà pogut
deduir que “Primavera encesa” és una novel·la amb una decidida voluntat de
denúncia política que vol retre homenatge a la lluita d’aquells dies i que, a
més, dóna cabuda a d’altres problemes de la societat actual, com ara l’atur
o les agressions xenòfobes, lligades
també amb la crisi econòmica, en tant que els immigrants són vistos com a
culpables de la manca de treball per als autòctons. Vicent Borràs ha bastit una
novel·la coral, amb la tècnica fragmentària i el ritme àgil que el
caracteritza. “Primavera encesa” és una obra honesta, ben escrita, que sembla
pensada especialment per als alumnes d’institut, i que pot ser gaudida
igualment per tot tipus de lector. [Información, 29 de gener de 2015]
No hay comentarios:
Publicar un comentario